Σάββατο, 9 Μαΐου 2009

το δικό μου hijab-mon hijab a moi


hijab είναι το ουσιαστικό της τριφθόγγου ρίζας hajaba που σημαίνει καλύπτω με πέπλο, τυλίγω, κρύβω από τα βλέμματα. Κατά συνέπεια εννοιολογικά το hijab ορίζεται ως η κάλυψη με πέπλο, η μαντίλα, αλλά και το άβατο στη θέαση, το φυλαχτό.

6 σχόλια:

mondouble είπε...

ηταν η αγνωστη λεξη που ειχα διαβαζοντας για τη θεατρικη παρασταση. Ενδιαφερον, το αβατο στη θεαση ... ειναι φυλαχτο επειδη ειναι κρυμμενο (το προσωπο ισως?) ή φυλαχτο επειδη κρυβει? (η μαντηλα?)
με τα μπλογκ σου εχεις ανοιξει παραθυρα με πολυ ωραια θεα,chirine nour

chirine nour είπε...

νομιζω οτι εχει πιο πολυ την εννοια του κρυμενου, στην περιπτωση της μαντηλας είναι το πρόσωπο. το φυλαχτό φαντάζομαι επειδή είναι κρυμμένο.
ειναι οντως πολυ ενδιαφέρον το ψαξιμο στις ριζες των αραβικών ρημάτων. ξεκινωντας απο τα εννοιολογικα τους πεδια εχεις ηδη χαθει σε ενα αλλο πολιτισμο.

VaD είπε...

Εγώ στέκομαι στην πρακτική πλευρά της μαντήλας,απαραιτητη στις θερμές χώρες για προστασία απ'τον καυτό ήλιο,στη συνέχεια επιβλήθηκε από το συντηρητικό Ισλάμ ως μια επιπλέον προσπάθεια περιορισμού και υποβιβασμού της γυναίκας,και επεκτάθηκε στην καλυψη όλου του προσώπου

chirine nour είπε...

στον καταλογο της εκθεσης "προστασία και συμβολο απο την αρχαία καλυπτρα στη μουσουλμανιη μαντηλα" υπαρχει ενας μακρυς καταλογος απο ονοματα της μαντηλας-καλυπτρας και στον ελληνικο χωρο απο την αρχαιοτητα μεχρι σημερα.

η χριστιανικη θρησκεια αρχικα υποστηριξε την καθημερινη καλυψη της κεφαλης οπως αναφερεται στον Αποστολο Παυλο οτι η γυναικα "θα πρεπει να προσευχεται στο θεο με καλυμμενο το κεφαλι".
απειρα και τα ονοματα των κεφαλοδεσμων στον ελλαδικο χωρο αναλογα με την ηλικια, την κοινωνικη θεση της γυναικας, τις δραστηριοτητες τους σταθμους της ζωης της.

αλλα εμεις απο εδω περασαμε ευκολα στον δυτικο τροπο ντυσιματος.

Το χιτζαμπ ομως- οπως λεγεται η μουσουλμανικη μαντηλα, εχει διχασει ακομα και το φεμινιστικο κινημα γιατι αφ'ενος αναγνωριζει ως αναφεραιτο δικαιωμα στις μουσουλμανες γυναικες να ντυνονται οπως θελουν επιλεγοντας ακομα και ετσι την κοινωνικο-πολιτιστικη τους ταυτοτητα, αφ εταιρου το καταδικαζει ως ενδυμα υποταγης και καταπιεσης.

η δικη μου γνωμη?
ας αποφασισει η καθε γυναικα να ειναι αυτο που θελει να εκφραζει, με τον τροπο που θελει να το εκφραζει.

αλλωστε προστατεύει κι απο τον ήλιο. κι'εγω πιστεύω οτι αρχικά θα εξυπηρετουσε απλά και μονο αυτό!

- είπε...

αυτό το 'προστατεύει από τον ήλιο' ως επιχείρημα δεν μπορεί να είναι ισλαμικό, εφόσον το ισλάμ ή είναι ή δεν είναι παγκόσμια θρησκεία. δεν μπορεί να προστατεύει από τον ήλιο μια θρησκευτική ένδειξη,
το καπέλο και τα γυαλιά ηλίου προστατεύουν από τον ήλιο!
:)
έτσι δεν είναι;
τώρα, το αν τη μαντήλα την φοράνε ελεύθερα οι γυναίκες, ε, επιφυλάσσομαι.
υπάρχουν και ελεύθερες γυναίκες που φοράνε τη μαντήλα, υπάρχουν όμως και αυτές που ανταλλάσουν με ένα τέτοιο ντύσιμο την ίδια την ελευθερία τους, εντελώς μα εντελώς σχετικότατα...

chirine nour είπε...

το δικό μου "αρχικά" αναφέρεται σε προισλαμικές εποχές. μια προστασία χωρίς θρησκευτική απόχρωση, έτσι οπως πολύ απλά μπορεί και σήμερα να φοράει ένα κεφαλόδεσμο μια γυναίκα αγρότισα.
όσο για την επιλογή του να φοράει η όχι αναφέρομαι κυρίως στην μουσουλμάνα της ευρώπης και την αστη μιας αραβικής χώρας. αυτές έχουν επιλογή, οι άλλες δεν το συζητάμε...